Ursäkta mig, men...

...screw that!!!

Snart är det ju dags att file for taxes. Min gamla chef har fått the W2 forms så han har skickat mitt hit. Jag vet ju även att US citizens och greencard holders ska betala skatt även om det bor och jobbar i annat land. Nu är det ju dock så att mitt GC expired in September förra året (ja, jag vet.. Vi flyttade innan jag blev Am citizen, dumt kanske.. menmen!!) Så jag kommer väl betala fram till dess att GC gick ut. Men nu är det ju tydligen så att även om mitt greencard har expired kan the IRS kräva att jag ska fortsätta betala skatt(!!) även fast jag nu då INTE längre är en US recident och kan varken bo eller jobba där för tillfället. Hur sjukt är inte det på en skala!!!! Åter igen måste jag nog fylla i massa pappersarbete för att "avsäga mig" mitt GC, även fast det nu är ogiltigt!!! The IRS ska då inte få ett endaste öre mer än vad de bara måste ha! Deras lagar.... gaahh!!!! Ska do some investigation här nu...

Kommentarer
Postat av: Nadja

Men gud, typiskt USA!

Svar: Right!
loppansworld.blogg.se

2014-01-27 @ 02:31:54
URL: http://www.alohanadi.com
Postat av: MiUSA

Nu är det ju inte säkert att du måste betala skatt, vad du däremot måste göra är att deklarera (File Taxes). Ursäkta om du (och din man) redan vet det här men, ni vet väl att ni måste deklarera som vanligt varje år (du med om ni File Jointly), för man är som Amerikansk medborgare att deklarera varje år, oavsett var i Världen man bor.

Man behöver dock inte betala nån skatt till USA om man inte tjänare över en viss summa (jag har för mig att summan ligger på ca $80,000.00). Men som sagt, så måste man FIle Taxes.

Kontakta USAs Ambassad om ni är osäkra på vad ni behöver göra, och de har bl.a. de forms man behöver för Filing Taxes.

Många Amerikaner är tyvärr omedvetna om att de måste File Taxes trots att de har flyttat från USA, och sen när/om de flyttar tillbaka så hamnar de i trubbel och måste make up for unfiled taxes.

Sorry om jag spär på med bad news.

Good luck with your filing. :o)

M i USA

Svar: I know, du har så rätt! Det visste vi redan.. Det sjuka jag tycker med det här är just att man kan "tvingas" betala även fast ens green card har expired... Det tror jag många kanske inte vet om, tyvärr.

Thanks! :)

Hur länge har du bott i USA och vart om jag får fråga? :)
loppansworld.blogg.se

2014-01-28 @ 03:56:34
Postat av: MiUSA

Hejsan igen!

Nu i mitten av Januari firade jag 18 år här i USA (Yikes!!). Jag bor i Boston trakten, så jag är en fellow New Englander. Jag kom hit som student, och träffade en amerikan, och på den vägen är det. ;)

Svar: Oj, 18 år.. Det var inte illa! Boston är en mysig stad! :) Har du bott där hela tiden?
loppansworld.blogg.se

2014-01-28 @ 22:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0