Livet i Sverige

Då har vi bott i Sverige i lite mer än ett år, närmare 1,5år. Vi har vart här alla årstiderna. Överlevt den långa, mörka, gråa vintern, kalla våren, halvtaskiga hösten och den svenska sommarn! 
 
Så ja, livet i sverige.. måste säga att det känns riktigt bra. Det här året har inte varit lätt som en plätt. Det har vart en omställning. Vi har inte fått allt serverat på ett guldfat. Saker och ting har tagit sin lilla tid. Allt man önskar kunnat hänt på en gång har verkligen inte hänt på en gång. Men trots en del motgångar och kämpiga tider så har det aldrig känts fel. Och det är ju en väldigt skön känsla.
 
Periodvis jämför jag mycket med USA. Det kommer av bara farten.. och ja, ibland har jag mina "önskar-jag-bodde-kvar-i-USA-dagar", (dock trodde jag att jag skulle ha fler sånna än vad jag haft.. So far anyways, och det är ju faktiskt rätt skönt.) Men nåt som jag tror har hjälpt mig mycket med att flytta tillbaka igen var att jag inte hade en förskönad bild av hur Sverige skulle vara. Jag flyttade hit med ett öppet sinne. Jag visste att saker skulle ha förändrats, att allt inte skulle vara som det en gång var när jag bodde här innan. Jag visste att det inte skulle vara som i USA, sånt jag var van vid. Man får bara acceptera att saker och ting är och fungerar annorlunda här.  Det är ett annat land, en annan kultur, så är det bara. Det skulle ju bara vara konstigt om alla länder var likadana. Jag försöker fokusera på allt det positiva med Sverige istället för det mindre positiva. Det tror jag är nyckeln.
 
Jag trivs jättebra i Bromma. Jag trivs på jobbet (alla har vi säkert jobbiga dagar, jag likaså.. men nu bortser jag från sånna). Jag har härliga arbetskamrater. Jag gillar alla fördelar man får på jobbet etc.. Jag älskar att vara nära min familj och släktingar igen, (även om alla inte bor häromkring så är vi iallafall i samma land och jag ser dom oftare än vad jag gjort de senaste åren. Och Sverige är ju inte så hemskt stort om man jämför med USA..;)) Jag älskar det man kan äta, allt gotta. Som jag saknade det i USA!! Jag gillar att man kan gå överallt och till allt (för det mesta och beroende på vart du är självfallet). Jag älskar svenska sommarnätter, den svenska sommardoften. Jag uppskattar saker mer nu efter att jag bott utomlands en länge tid. Det känns som jag ser på vissa saker med helt nya ögon. Verkligen tar vara på nuet på ett annat sätt än vad jag gjorde tidigare då jag bodde i Sverige. Jag är så innerligt glad av att kunna få vara med på olika tillställningar, födelsedagar och annat. Allt sånt jag missat förut. Jag är så glad att min familj verkligen lärt känna min man på en helt annan nivå sen vi flyttade hit, och vise versa. Jag är så glad att min man trivs såpass bra som han gör här. Det gör ju det lättare för mig också. Ibland när jag har mina "dumma Sverige" dagar så finns han där och påminner mig om allt positivt me att vi bor i här.
 
Under denna period vi bott här har jag gått igenom ett antal förändringar, många omställningar och många tankar hit och dit. Jag kan ju bara tänka mig att jag dessutom inte vart själv när det kommer till dessa saker, även hubby har gått igenom mycket. Vi he gått igenom mycket tillsammans. Vet ju själv hur det är att flytta till ett nytt land, ny kultur och börja om på nytt. 
 
Bottom line: efter allt vi vart me om och gått igenom så gjorde vi absolut det rätta valet att flytta till Sverige när vi gjorde det. No regrets.:)
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0